4 tips om gezond af te vallen

Overgewicht begint een probleem te vormen in onze samenleving. Meer dan 30% van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht en zeker 10% heeft te maken met ernstig overgewicht. Deze Cijfers die zijn samengesteld door het CBS zijn zeker schokkend. Overgewicht levert ernstige gezondheidsproblemen op. Daarom een aantal tips om de overtollige kilo’s kwijt te raken.

Slapen

Slapen is goed voor je! Het klinkt als een droom die uitkomt maar het is echt waar een goede nachtrust is essentieel om vet te verliezen. Volgens onderzoeken bestaat er een verband tussen te weinig en een slechte nachtrust en eten. Het is namelijk zo dat je lichaam energie tekort aanvult met calorierijke voeding. Zorg dus voor een goed matras en voldoende uurtjes. Een gemiddeld mens heeft voldoende aan 6 tot 8 uur slaap. Dit verschilt per persoon, belangrijker is dat de slaapcycli goed worden afgemaakt. Een goede nachtrust kan niet zonder een goed matras.

Bewegen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat meer beweging leid tot minder eten. Dit komt omdat ons lichaam onder invloed van fysieke activiteit BDNF proteïnes aanmaakt. Deze verlaagt ons hongergevoel en verbrandt meer vet. Mensen die drie maanden lang elke dag een uur actief bewegen hebben meer van deze BDNF proteïne in hun lichaam.

Water

Water drinken help echt. Amerikaanse onderzoekers verdeelden 48 mensen over 2 groepen. De ene groep dronk voor de maaltijd twee glazen water, de andere niet en na twaalf weken was de water drinkende groep gemiddeld 2,3 kilo kwijt. Dit komt omdat water onze maag alvast vult en we dus minder eten nodig hebben.

Vet

Gek genoeg is vet hartstikke goed voor ons als we willen afvallen. Het gaat dan wel om bepaalde vetten die vallen onder de groep meervoudig onverzadigde vetzuren. Omega 3 vetzuren zijn een mooi voorbeeld. De vetten hebben meerdere goede eigenschappen, zo verlagen ze ons cholesterol en stimuleren ze ook nog eens de aanmaak van serotonine, een stof die je gelukkiger laat voelen. Verder voorkomt het allerlei hartkwalen en geeft het je lichaam over een langere tijd geleidelijk energie i.p.v. snel een enorme hoeveelheid.