5 afvaltips

In ons vorige artikel bespraken we het koolhydraatarme dieet. In het kader van dat artikel willen we je graag nog enkele algemene tips meegeven die je kunnen helpen bij het afvallen. Ben jij dus van plan om af te vallen – al dan niet met het koolhydraatarme dieet –, dan kun jij je voordeeld oen met deze eenvoudige tips.

Tip 1: drink veel water

Het heeft zin om veel water te drinken tijdens het afvallen.Water voert afvalstoffen sneller af, waardoor je vanzelf af gaat vallen.Bovendien zorgt veel water drinken ervoor dat je minder de behoefte hebt om te gaan snoepen. Water heeft dus een positief effect op mensen die van plan zijn af te gaan vallen. Water bevat geen calorieën en is dus niet schadelijk voor je. Houd je niet van water? Een soortgelijk effect kun je bereiken door veel thee te drinken. Houd er dan wel rekening mee dat in sommige soorten thee cafeïne of theïne zit. Je komt daar niet van aan, maar ze kunnen je wel uit je slaap houden.

Tip 2: beweeg zoveel je maar kan

Beweging is er in alle soorten en maten. Gek genoeg denken mensen dat we, als we een tip als bewegen geven, bedoelen dat je direct moet gaan sporten. Dat is niet het geval, hoewel het wel heel goed kan helpen bij het afvallen. Maar je kunt ook gewoon door de dag heen veel meer bewegen, bijvoorbeeld door de auto te laten staan en te gaan fietsen of te gaan lopen. Door niet meer met de lift naar boven of beneden te gaan, maar met de trap. Kortom: op kantoor en thuis zijn vast allerlei mogelijkheden om je overdag meer te laten bewegen.

 

Tip 3: laat sausjes achterwege

Sausjes zijn niet alleen smaakmakers, maar ook echte dikmakers. Wist jij dat er in sommige sausjes meer calorieën zitten dan in de rest van een maaltijd? Dat is erg schadelijk voor je als je van plan bent af te gaan vallen. Sterker nog: je kunt op die manier wel schudden dat je afvalt. Sausjes over vlees en groenten, maar ook dressing over een frisse (en doorgaans oh zo gezonde) salade, kunnen een forse portie calorieën bij je naar binnenbrengen. Niet doen dus. Laat ze staan en blijf ervan af.

 

Tip 4: leer je lichaam kennen

Een zweverige. Dat klopt, maar het is goed om naar je lichaam te luisteren. Geeft je lichaam aan dat je genoeg hebt? Stop dan met eten en ga niet door, ook al is het nog zo lekker. Ben je ineens fanatiek gaan sporten en geeft je lichaam aan dat je moet rusten? Doe dat dan. Je lichaam is de baas, omdat het voor jou werkt (snap je het nog?). Je lichaam is van essentieel belang en je kan niet van jezelf verwachten dat alles ineens een stuk beter gaat. Geef het dus wat tijd. En daarmee komen we gelijk bij de laatste tip.

 

Tip 5: ben geduldig

Ben geduldig in het afvallen. Zeker als je veel te zwaar bent, is het raadzaam om de tijd te nemen. Verwacht geen wonderen binnen nu en een week of een maand. Geef het tijd en blijf volhouden. Je weet immers wat ze zeggen over de aanhouder? Die wint.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *