Afvallen met groene smoothies

Groene smoothies kwamen enkele jaren geleden overwaaien vanuit de Verenigde Staten en werden in korte tijd immens populair. En nog steeds zijn groene smoothies immens populair. Groene smoothies zijn niet alleen populair bij mensen welke overgewicht willen aanpakken maar ook bij mensen welke er graag een gezonde leefstijl op na houden.

Dat groene smoothies zo populair zijn in de strijd tegen overgewicht is aan een aantal factoren te danken. Een belangrijke factor is dat groene smoothies lekker zijn. We willen allemaal overgewicht tegengaan maar we voelen er weinig om dingen te gaan eten die we niet lekker vinden. Uit ervaring weten we, dat we het dan niet volhouden waardoor resultaat uitblijft. Een andere belangrijke factor is dat het feit dat groene smoothies gezond zijn. Hierdoor kunnen we op een gezonde en verantwoorde manier gewicht verliezen. En wat ook meespeelt, is dat groene smoothies eenvoudig en snel te bereiden zijn.

Zoals hierboven al aangegeven worden groene smoothies ook gedronken als onderdeel van een gezonde leefstijl. Groene smoothies zijn gezond dankzij de vele vitamines, mineralen, antioxidanten en aminozuren van de (rauwe) groente en het fruit. Groene bladgroente bevatten bovendien chlorofyl (bladgroen), deze stof is goed voor onze gezondheid en algehele weerstand. Om voldoende chlorofyl binnen te krijgen zijn groene bladgroenten de aangewezen bron, chlorofyl komt niet of in slechts in zeer kleine hoeveelheden voor in andere voedingsmiddelen (met uitzondering van enkele superfoods).

Waaruit bestaat een groene smoothie?

Een groene smoothie bestaat altijd uit drie basis ingrediënten. Deze zijn groene bladgroente, fruit en een vloeistof.

Veel gebruikte groene bladgroente zijn spinazie, boerenkool, andijvie, paksoi, snijbiet en sla. Groene smoothies worden altijd bereid met rauwe bladgroente.

In principe kan ieder soort fruit gebruikt worden, net wat men smakelijk vindt. Al moet er wel opgelet worden dat fruit soorten met een erg uitgesproken smaak zoals ananas of limoen alleen gebruikt worden als tweede fruitsoort naast een fruitsoort met een minder uitgesproken smaak zoals banaan of sinaasappel.

De vloeistof is nodig om de groene smoothie drinkbaar te maken en om de groente goed in de blender te kunnen mixen. Water volstaat prima als vloeistof voor een groene smoothie, maar om de smoothie iets extra’s te geven kan er ook gebruikt worden van kokoswater, kokosmelk of ongezoete amandelmelk.

In plaats van een blender wordt er ook vaak gebruik gemaakt van een slowjuicer voor het maken van groene smoothies. Het voordeel van een slowjuicer is dat je een gladdere en zachtere smoothie krijgt. Het nadeel van een slowjuicer is dat er voedingsvezels in de pulp achter blijven.

Negatieve geluiden over groene smoothies

Er zijn ook negatieve geluiden omtrent groene smoothies. En dat is goed, dat betekend dat we kritisch bezig zijn met wat en hoe we eten. Eén van de negatieve geluiden omtrent groene smoothies is hier boven al aangehaald. Als een groene smoothie wordt gemaakt met behulp van een slowjuicer dan gaan er essentiële voedingsvezels verloren. Dit kan opgelost worden door groene smoothies te bereiden met een blender of door voedingsvezels aan de groene smoothie toe te voegen. Door er bijvoorbeeld gebroken lijnzaad aan toe te voegen.

Ons speeksel speelt een belangrijke rol in onze spijsvertering. In het speeksel zitten aminozuren welke zorgen voor de eerste stap in ons spijsverteringsproces. Omdat groente en fruit worden gedronken, en niet gekauwd, komt er veel minder speeksel bij het groente en fruit. Sommige mensen kunnen hierdoor last krijgen van een opgeblazen gevoel bij het drinken van groene smoothies. Het daarom goed om het drinken van groene smoothies langzaam op te bouwen zodat je lichaam eraan kan wennen. Ook is het goed om niet teveel groene smoothie in 1x keer op te drinken, maar het over een paar uur te verdelen.

In een groene smoothie zitten geen vetten is een ander negatief geluid over groene smoothies. Helemaal waar. We hebben (gezonde) vetten nodig. Groene smoothies zijn echter niet bedoeld om alle maaltijden van de dag te vervangen. En als je wilt kan je (gezonde) vetten aan je groene smoothie toevoegen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het toevoegen van avocado of door kokosolie door je groene smoothie mee te blenden.

Groene smoothie als dieetvorm

Groene smoothies zijn geen op zichzelf staande dieetvorm. Het is niet de bedoeling dat je het ontbijt, de lunch en het avondeten vervangt voor groene smoothies. Je zal er wel veel door afvallen maar je zal ook een aantal voedingsstoffen tekort gaan komen.

Je zal met name een tekort krijgen aan eiwitten waardoor je spiermassa zult verliezen. Je valt dan niet alleen af door het verlies van vet maar ook door het verlies van spiermassa. Als je aan het afvallen bent dan moet je het verlies van spiermassa zoveel mogelijk beperken. Als we spiermassa verliezen dan wordt het metabolisme lager. Als we weer stoppen met lijnen zullen we weer snel aankomen als gevolg van het lagere metabolisme.

Groene smoothies worden dus niet gebruikt als dieetvorm maar worden wel gebruikt als onderdeel van een dieet. Bij een koolhydraatarm dieet kunnen bijvoorbeeld de boterhamen van het ontbijt vervangen worden door een groene smoothie. De meeste mensen vervangen twee van de drie hoofdmaaltijden door groene smoothies. Meestal het ontbijt en de lunch. Mensen welke groene smoothies drinken als onderdeel van een gezonde leefstijl vervangen meestal één hoofdmaaltijd door een groene smoothie, het ontbijt of de lunch.

Sporters welke groene smoothies drinken voegen vaak wat aan de smoothies toe, dit omdat groene smoothies maar weinig calorieën bevatten. Er kunnen extra calorieën aan groene smoothies worden toegevoegd door bijvoorbeeld kokosmelk te gebruiken in plaats van water. Extra eiwitten kunnen ook aan groene smoothies worden toegevoegd. Eiwitten zijn nodig voor het herstel van de spieren na een training. Superfoods welke rijk zijn aan eiwitten zijn hennepzaad (tevens rijk aan omega 3 vetzuur), Spirulina (bevat veel essentiële aminozuren) en chiazaad (tevens vezelrijk).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *